Rfsl bjöd in | Sverigedemokraterna i Gävle

Rfsl bjöd in

Torsdagen den 17 maj var Sverigedemokraterna inbjuden till RFSL (riksförbundet för sexuellt likaberättigade) för att berätta om sin politik kring homosexuellas situation i Sverige. Roger Hedlund företrädde Sverigedemokraterna, och fick inleda med en tio minuters anförande med påföljande frågestund. Övriga partier som närvarade var Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, alliansen lyste med sin frånvaro.

Roger Hedlund talade om att man måste respektera alla människor i samhället. Roger påvisade vikten av att alla får komma till tals,
Roger Hedlund påpekade att just Sverigedemokraterna var det parti som bäst kan förstå homosexuellas situation. Vi vet hur det känns när man nekas de rättigheter alla andra tar för självklara. Den allmänt uppfattade rätten att få vara med i ett fackförbund, hyra en lokal eller att själv få välja praktikplats ute från sin egen samhällsuppfattning, är inte alltid självklar.

Att människan har olika uppfattningar om allt, så som homosexuella, Sverigedemokrater, bilförarare, fotgängare, kristna, kvinnor, män med flera kommer vi aldrig ifrån. Det måste alla få ha, ordet demokrati skall man inte fylla med värderingar. Utan demokrati betyder just att alla skall få tycka och vara hur de vill utan att bli förtryckta.

Exempelvis homosexuella skall respekteras lika som heterosexuella, men för den skull skall vi inte förbjuda Åke Gren från att uttrycka det han anser vara sin tro eller åsikt.
Börjar vi inskränka i folks rätt att tycka, så är vi snart själva förtryckare.

Därför anser jag, sade Roger, att vi borde avskaffa lagen om hets mot homosexuella. Den lagen pekar ut homosexuella som en grupp utanför alla andra. I ett samhälle där vi alla är lika inför lagen skall ingen egen grupp ha egna lagar. Homosexuallitet skall respekteras lika mycket som heterosexuallitet och då kan vi inte skilja på hets beroende på vilken sexualitet man har.

Adoption för homosexuella, insemation och diskriminering var heta ämnen under frågestunden med Sverigedemokraterna.
Under kvällen framgick att Elin Lundberg från Socialdemokraterna tyckte att man skulle kvotera in homosexuella lärare, något som istället leder till diskriminering mot heterosexuella lärare. Ibland blir ropen efter rättigheter så starka från Socialdemokraterna, att man inte hör hur dumt det låter och vilka konsekvenser det leder till.

Roger Hedlund under frågestunden