Årskrönika över 2006 händelser | Sverigedemokraterna i Gävle

Årskrönika över 2006 händelser

– Sverigedemokraterna Gävle

Januari: I årets styrelse träder fyra nya ansikten in. Till mångas glädje valde, efter många år utanför styrelsen, Patrik Lindholm att träda in. Patrik är känd för sin starka idealism och sitt arbete för att göra en folkrörelse av avdelningen. Patrik garanterar avdelningens stabilitet då Patrik känner partiet väl i form av hur medlemmarna tänker och agerar.

Årets styrelse visade att partiet är väl förankrat i Gävle, alla funktioner besattes. Agne gjorde att arbetet kring sekreterarrollen för första gången fungerade ordentligt. I övrigt fyllde alla ledamöter i styrelsen sina olika funktioner, vilket gjort året till ett av de mest välorganiserade.

2006 års styrelse, fv: Roland Sandstedt, Roger Hedlund, Rickard Källberg, Margareta Sandstedt, Patrik Lindholm, Jonas Åström och Agne Berg

Februari: I februari var Muhammedbilderna det stora ämnet i medierna. I Gävle försökte Sverigedemokraterna få till en dialog, för att förklara vår och västvärldens syn på bilderna. Dock visade det sig snabbt att Islamic Center i Gävle inte var intresserade över huvud taget att diskutera. Endast en helomvändning skulle göra att Islamiska Centret skulle ställa upp på en dialog, säger de till Arbetarbladet.
Ännu ett bevis på varför Islam inte fungerar i en västerländsk demokrati och därför ej heller mångkultur.

Mars: Sverigedemokraterna kandiderar till kårvalet på Gävle Högskola. Media bevakar Sverigedemokratiska studenters kandidatur. Dock faller kandidaturen på att några av våra kandidater inte studerar på valdagen, vilket man måste göra. En klausul sätter därmed stopp för kandidaturen.

April: Arbetarbladet, SVT Gävledala och TT rapporterar om att Sverigedemokraterna har en elev som praktiserat hos oss i två veckor. Tommy Berger (s) sätter stopp för praktiken trots att man tidigare och samtidigt har praktikanter hos bland annat Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Folkpartiet.

Louise Erixon (praktikanten) ses diskutera med Tommy berger (s), vilken var ansvarig för avstägningen

Maj: Vi chockar alla olyckskorpar i Gävle genom att presentera en valsedel fylld av 52 st kandidater, en lista som i slutet av augusti har fyllts på till 59 st namn.
Bara Socialdemokraterna lyckades få ihop fler villiga kommunalvalskandidater än Sverigedemokraterna. Dock visar listorna sin tydliga framtidsutsikt, då Socialdemokraterna enbart lockat en person under 25 år att kandidera och två st under 29 år.

Sverigedemokraterna Gävle tryckte en separat valsedel med 19 kandidater, alla under 25 år. Detta som kompliment för våra unga väljare, som då kunde använda denna för att välja in personer i sin egen ålder.

Johan Törnblom toppade listan med ungdomarna

Gefle Dagblads undersökning bland kommunens grundskolor visar att Sverigedemokraterna har stöd bland 6% av eleverna.

Juni: Sverigedemokraterna blir tredje största parti i Gävle, detta i den stora undersökningen bland gymnasieelever. 16,2% valde att lägga sin röst på Sverigedemokraterna.

Roger Hedlund går på sin 3,5 månaders sparade semester, som helt ägnas till partiarbete.

Vår lokala valtidning anländer från tryckeriet. I den presenteras våra toppkandidater i kommunalvalet i Gävle samt landstingsvalet. Man kan läsa om hur vi vill utforma, förvalta och förändra Gävle och landstinget. Rikspolitiken presenteras genom kortare texter och konkreta förslag.
Totalt delades det ut 40.000 st valtidningar till Gävles hushåll.

Alexi Erola ses dela ut valtidningar på cityfetsen

Styrelsen beslutar att ta ett lån på 30.000 kr för att kunna finansiera valrörelsen. Bland annat Roland Sandstedt går in som borgensman för att lånet skall kunna tecknas.

Islamic Center och Sverigedemokraterna skriver under en gemensam debattartikel mot Diskrimineringsombudsmannens uttalande om att man inte bör sjunga ”Den blomstertid nu kommer”.

Juli: En handmålad husvagn tar form i blågul utformning. Mycket jobb har lagts ner på att få den färdig, då den även var tänkt att fungera som valstuga.

Många besökte valstugan i Gävle

Torgmöteskampanjen drar igång i Hudiksvall, Nordanstig, Bollnäs, Söderhamn och Edsbyn. Husvagnen gav stor uppmärksamhet och
torgmötesarrangörerna var mycket nöjda med den goda responsen från
allmänheten.

Flitig medverkare på partiets aktiviteter.

Augusti: Träffar anordnades i S:t Ansgars lokaler på helgerna för att packa valutskicket. Kuvertet som packades innehöll valsedlar samt information om partiet och gick ut till alla hushåll i hela Sverige med posten. Arbetet bestod av 8-10 timmars arbetsdagar. Gävle packade 105.000 kuvert och totalt hade 40 personer hjälpt till med packningen.

September: Två torgmöten hölls i Gävle där det ena gästades av partiledaren Jimmie Åkesson.

Jimmie Åkesson valtalar i Gävle

Expo föreläser i Gävles gymnasieskolor. Föreläsningarna var obligatoriska i
syfte att avskräcka förstagångsväljare att rösta på Sverigedemokraterna.
Vi nekades komma och informera om vår politik på Borgarskolan men fick tillträde till bokbord på Polhemsskolan.

– Er har jag väntat på länge, äntligen får ni komma hit, sa en förtjust elev.

Med 4,1 % av rösterna tog Sverigedemokraterna tre mandat i kommunfullmäktige. Landstingsrösterna tog längre tid att räkna och det var på håret att vi kom in med två mandat. Valvakan var full med partikamrater och jublet var stort när resultatet redovisades via Text-TV och Internet.

Sverigedemokraterna lyckades attrahera Socialdemokratiska väljare och slå sig ner i en starkt rödetablerad kommun. Detta trots ekonomiskt underläge jämförelsevis med de övriga partierna, då vi inte haft en valbudget värd namnet att driva en valrörelse med. Att anställa någon har varit helt otänkbart.

Valvakan 2006

En segerfest efter valet hölls hos paret Sandstedt i deras villa.
Smörgåstårta med dryck serverades i den varma sensommareftermiddagen
och sällskapet avslutade med restaurang på kvällen.

Oktober: Återigen nekades Sverigedemokraterna hyra lokal i Folkets Hus trots inträdet i kommunfullmäktige. Orsaken uppgavs vara rädsla för Syndikalisterna då de befarade dessa kunna hemsöka Folkets Hus med våld och skadegörelse.

November: Sverigedemokraterna tillträder kommunfullmäktige där en reservation lades mot Aalborg+10 deklarationen då vi anser att kommunen har nog med policydokument att följa. Vi lade en utblick på vår politik för kommunen, då vi inte kunnat vara med och lägga en budget.

Fr v: Rolf Olsson, Roger Hedlund och Margareta Sandstedt

December: Sverigedemokraterna fortsätter lägga reservationer i kommunfullmäktige. Denna gång angående en jämställdhetsutbildning riktad till kommunrevisionen. Vi går emot politikers styrande som motverkar fria arbetssätt i revisionen som ska arbeta självständigt.
En reservation lades även mot höjda avgifter för den kommunala foderkontrollen då vi vill gynna företagandet i kommunen och ser avgiftshöjningar som en bidragande orsak till sämre etableringar i företagandet.